وبسایت رسمی فروهر

کتاب راهنما

کتاب راهنما
2 از 1 رای

یکی دیگر از آثار و کتاب‎های فروهر تشویقی، کتاب راهنما است که توسط خود ایشان نوشته شده است. این کتاب تقدیم شده به آنهایی که اعتیاد و وابستگی از خدا دورشان کرده و در فراق او ناله می‎کنند. سوختگان و غم‌زده‌گان کویر ناکامی‎ها و تلخی‌ها که دیگر سراب اعتیاد هم، از آن‌ها رو برگردانده است.
تقدیم به آن‌ها که خود را با مظاهر او و نه خود او سرگرم کرده‌اند اما دل خوشی ندارند. آنها که همه راه‎ها را رفته‌اند و اکنون مرددند که آیا بیراهه نرفته‌اند؟
آن‌ها که سرمایه‌های مادی و معنوی خود را به امید درمان اعتیاد هزینه کرده و سرخورده و مأیوس به عمق تاریکی‌ها فرو رفته‌اند.
در کتاب راهنما موضوع مورد بحث ( نگرش‎های اجتماعی ما در رابطه با اعتیاد ) صحبت شده است.
نگرش ما در مورد چگونگی برخورد با مسائل و مشکلات اجتماعی که از تفکرات استبدادی و فئودالی سرچشمه می‌گیرد؛ هنوز هم در بسیاری از نقاط دنیا براین مبنا است که مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد این مشکلات بر عهدۀ مسئولان یا نخبگان و نهایتا” متخصصان است.
پس از انقلاب فرانسه یک تحول کلی در دیدگاه‌های مردم خصوصاً نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی به وجود آمد که اولین فرآوردۀ آن شرکت تودۀ مردم در تصمیم‌گیری و تعیین سرنوشت خود بوده است که بر مبنای همدردی و همدلی جهت دسترسی به هدف مشترک بنا شده بود.

کتاب راهنما

همچنین درکتاب راهنما در مورد موضوعاتی دربارۀ پیدایش بزرگ‌ترین پدیدۀ انقلابی در زمینۀ رهایی از اعتیاد و سایر وابستگی‌های بیمار‌گونه و بیماری‏‎های لاعلاج در سال ۱۹۳۵ میلادی جمعیت AA که توسط دو فرد معتاد به الکل بنیان‌گذاری شد، تحول و انقلابی در دنیای ما به وجود آورد که گستردگی و تأثیر ابعاد آن در زندگی انسان‌ها هنوز مشخص نشده است. این دو نفر که از اسارت اعتیاد به ستوه آمده بودند، در اثر تجربه‌های روحانی، متحول شده و انقلابی را که منجر به رهایی آنان از اسارت شده بود، به عنوان پیام بهبودی از وابستگی، به همدردان خود منتقل کردند.

کتاب راهنما

تاکنون حدود ۲۵۰ جمعیت مختلف با اقتباس از AA در زمینۀ انواع وابستگی، اختلال‌های عاطفی، فکری، دردهای مزمن و حتی بیماری‌هایی نظیر: میگرن، سرطان، صرع , ایدز و غیره از روش AA بهره‌برداری کرده و اعضای آن‌ها رأساً مسئولیت بهبودی و رشد معنوی خود را بر عهده گرفته‌اند. از آن جا که در برنامه‌ی بهبودی AA ، « دوازده قدم » جهت سیر و سلوک و سلسله مراتب رشد و تحول وجود دارد، در اکثر نقاط دنیا به عنوان فلسفه، روش یا برنامۀ بهبودی دوازده قدمی معروف شده است. روش دوازده قدمی، اکنون در دنیا به عنوان مؤثرترین روش منحصر به فرد درمان اعتیاد شناخته شده است و میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، به خصوص در آمریکا و اروپا از آن بهره‌برداری می‌کنند. از این روش در معتبرترین مراکز بازپروری و بیمارستان‌های کانادا، آمریکا و اروپا به عنوان برنامه کمکی استفاده می‌شود و تنها برنامۀ بهبودی هزاران مرکز بازپروری مدل اجتماعی این کشورها، برنامه‌ی بهبودی دوازده قدمی است.
در هر فصل از کتاب در مورد موضوعاتی مانند : برنامه‌ی بهبودی و قدم به قدم رهایی از اعتیاد صحبت به میان آمده است.

تحلیل روان‌شناختی قدم‌های دوازده‌گانه

قدم اول :

ما در برابر اعتیاد عاجز بودیم و زندگیمان غیر قابل اداره شده بود.
در این قدم فرد بیمار در مقابل بیماری اعتیاد خود به ناتوانی و عدم کنترل خویش اقرار می نماید و بیان می کند که در اثر سوء مصرف مواد مخدر یا رفتار بیمارگونه خود قدرت اداره زندگی خویش را از دست داده است.

قدم دوم :

ما به این باور رسیدیم که یک نیروی برتر می‌تواند سلامت عقل را به ما بازگرداند.
روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی ؛ غیر واقعی
معتاد با خود فکر می‌کرده است که عقل کل است و همه چیز را بهتر از همه کس می‌داند.
روند فکری قدم دوم بهبودی؛ واقعی
معتاد در حال بهبودی می‌پذیرد که عقلش سالم نیست.
روند فکری بیمارگونه‌ی قبلی؛ غیر واقعی
معتاد فقط و فقط به قدرت مواد مخدر ایمان داشته و تصور می‌کرده است که نیاز به هیچ‌کس یا مرجعی ندارد.
روند فکری قدم دوم بهبودی ؛ واقعی

قدم سوم :

ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگی‌مان را به مراقبت خداوند، بدان گونه که او را درک می‌کردیم ، بسپاریم.

قدم چهارم :

ما یک ترازنامه‌ی اخلاقی بی‌باکانه و جستجوگرانه از خود تهیه کردیم.

قدم پنجم :

( در میان گذاشتن مطالب ترازنامه‌ی اخلاقی و ارزیابی شخصیت با انسانی دیگر) بر اعتقادها و باورهای ریشه ای و اصلی فـرد در حـال بهبـودی، تأثیـر عمیقی می‌گذارد و هم چنین احساس گناه را در او کاهش می‌دهد.

قـدم ششم :

ما آمادگی کامل پیدا کردیم که خداوند کلیه نواقص شخصیتی ما را برطرف کند.

قدم هفتم :

ما با فروتنی از او خواستیم کمبودهای اخلاقی ما را برطرف کند.
بزرگ‌ترین ضعف روانی معتادان، خـود محـوری و خـودبزرگ بینی است؛ این مشکل، آن‌ها را غیـر قابل دسترس می‌کند و امکان کمک به ایشـان را ، تقـریباً به صفـر می‌رساند.

قـدم هشتم :

ما فهرستی از تمام کسانی که به آنان صدمه زده بودیم تهیه کردیم و خواستار جبران خسارت از تمام آن‌ها شدیم.

قدم نهم :

ما به طور مستقیم در هر جا که امکان داشت از این افراد جبران خسارت کردیم، مگر در مواردی که اجرای این امر به ایشان و یا دیگران لطمه بزند.

قدم دهم :

ما به تهیه ترازنامه‌ی شخصی خود ادامه دادیم و هرگاه در اشتباه بودیم سریعاً به آن اقرار کردیم.

قدم یازدهم :

ما از راه دعا و مراقبه خواهان ارتقاء رابطه‌ی آگاهانه‌ی خود با خداوند، بدان‌گونه که او را درک می‌کردیم شده و فقط جویای آگاهی از اراده‌ی او برای خود و قدرت اجرایش شدیم.

قدم دوازدهم :

با بیداری روحانی حاصل از برداشتن این قدم‌ها، ما کوشیدیم این پیام را معتادان برسانیم و این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا درآوریم.

داستـان رونـالـد

یک سناتور سابق و تاجر آمریکایی با نفوذ، عاقل و باشخصیت به نام رولاند هازرد که از بیماری الکلیسم رنج می‌برد، سالیان دراز از بیمارستانی روانۀ بیمارستانی دیگر بود و پس از آن که با حاذق‌ترین روان‌پزشکان آمریکا مشورت کرد، بالاخره در سال ۱۹۳۰ راهی اروپا شد تا خود را به دست دانشمند و روان‌پزشک شهیر، دکتر کارل یونگ بسپارد. او با آن که به خاطر تجربه‌های گذشتۀ خود، در این مورد چندان خوشبین نبود، اما با این حال با اطمینان بی‌سابقه‌ای، دوران درمان خود را به پایان رساند. حالات جسمی و روحی او بسیار خوب بود و بالاتر از همه؛ باور داشت که با اطلاعات ذیقیمتی که از چگونگی مکانیزم مغز خود و سرچشمه‌های نهایی آن به دست آورده است، دیگر برایش امکان‌ لغزش وجود ندارد. ولی با این حال طولی نکشید که بار دیگر کارش به مشروب خواری کشید و حیران و سرگردان، دیگر هیچ‌گونه دلیل قانع‌کننده‌ای برای این لغزش دوبارۀ خود نیافت.

بـازپـروری ایمـان مــدار

مفهوم: « بازپروری ایمان مدار» یک برنامه‌ی مشارکتی بهبودی از ناخوشی اعتیاد و عوارض روحانی، معنوی، عاطفی و فکری آن به صورت گروهی است که از طریق الگوبرداری از مدل‌های زنده ( معتادان بهبود یافته )، به کارگیری فلسفۀ دوازده قدمی و بهره‌گیری از مکانیسم گروه شبه خانواده برای ایجاد رخنه در ساختار شخصیت کاذب فـرد معتاد و بازسازی آن بر مبنای اصول و مهارت‌های سالم زندگی فردی و اجتماعی انجام می‌شود.

جمعیت خیـریۀ « تولـد دوباره»

جمعیت خیریه‌ی « تولد دوباره » یک مجموعه بستر سازی و حمایتی است که هدف اصلی آن ایجاد زمینه‌های تغییر، تحول و بهبودی در معتادان و خانواده‌های آنان، همچنین آگاه سازی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد می‌باشد.
در پایان، می‌دانیم که طرح‌مان ناقص است و ابهام فراوان دارد، اما اعتقاد داریم که خداوند همه روزه الهامات تازه‌ای برای بندگانش منظور می‌دارد. بنابراین در صورت پذیرش کلیات و مبانی طرح، ایمان داریم که ابهامات و کمبودهای این طرح به وقت خود برطرف خواهد شد، انشاء ا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *